Bel ons op 09 280 02 04Vraag onze brochure aanVraag vrijblijvend een offerte aan

Gratis brochure downloaden

Mobile first in 2017

Heeft u het al gehoord?  Mobile is the new desktop.  U was het vast ook beu om op dat kleine mobiele schermpje een onaangepaste desktop website te moeten lezen.

U las het al in Wie niet mobiel is, is gezien: mobiel verovert het web met oogverblindende snelheid.  In 2015 waren er voor het eerst meer mobiele zoekopdrachten en die trend zet zich door.  Dus moet Google komaf maken met webpagina’s die onaangepast zijn.  Tot op heden indexeert Google enkel de desktopversie van websites en daar komt met de Mobile-First Index verandering in.

Deze index zorgt ervoor dat websites volgens hun mobiele versie geïndexeerd en gerangschikt zullen worden. Hoe beter u er mobiel uitziet, hoe hoger u in de Google zoekresultaten te vinden zal zijn.

Eerder dit jaar heeft Google al Accelerated Mobile Pages (AMP) geïntroduceerd. Dat zorgt ervoor dat websites mobiel veel sneller laden omdat ze ontdaan worden van alle onnodige elementen.
Met de Mobile First Index gaat Google een stap verder. 

 

Hoe past u uw mobiele website aan?

U raadde het al: deze index heeft grote gevolgen voor hoe we onze mobiele websites vindbaar maken.  Heeft uw website een mobiele versie?  Goed zo!  Als volgende punten ook in orde zijn, dan hoeft u zich verder geen zorgen meer te maken:

  • is de inhoud op beide versies dezelfde?
  • is de inhoud op 3 seconden volledige geladen?
  • is de zogenaamde Structured Data mooi geordend voor Google? Dat zorgt er namelijk voor dat uw mobiele website beter verwerkt wordt door Google en dus een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

Twee types websites in het bijzonder doen er goed aan extra stappen te ondernemen: de websites zonder een mobiele versie en de websites met een gebrekkige mobiele versie.  Zij zullen aan de verliezerskant staan. Let wel, voor beiden geldt: beter geen mobiele website dan een slechte mobiele website. 

Structured Data

Definitie: Extra informatie die u toevoegt aan de code van uw website om de zoekmachine de inhoud te helpen interpreteren.

Zo ziet de gebruiker kleine afbeeldingen in de zoekresultaten, een beoordeling van een product of een korte beschrijving van de website.

Mobiele internet trends die u wil volgen

Mobiele gebruikers willen zoveel mogelijk relevante informatie in zo kort mogelijke tijd.  In dat opzicht kiest u beter voor langere title tags.  Te weinig informatie doet hen twijfelen of uw site wel de informatie bevat die ze zoeken, ook als u de meest relevante website op het internet bent.  Of voeg bijvoorbeeld “gratis verzending” toe aan de title tag wanneer u online producten verkoopt. Gebruikers die een koopje denken te doen, zijn dan sneller geneigd over te gaan tot kopen.

Hoewel gebruikers de links minder openen op mobiel, blijft het toch verstandig om links in te voegen.  Al helemaal wanneer deze relevant zijn voor uw zaak.

Externe links, ook wel backlinks genoemd, zijn namelijk een indicator van de populariteit van uw website en Google wil dat surfers de best mogelijke resultaten voorgeschoteld krijgt.

AMP’s zullen mogelijk een prominentere rol spelen wanneer de index volledig in gebruik is.  Als uw mobiele website al andere manieren gebruikt om snelheid te winnen dan hoeft u zich niet tot AMP’s te wenden.  Denk bijvoorbeeld aan een content delivery network, een systeem van servers die overal in de wereld staan.  Het netwerk stuurt gebruikers automatisch door naar de dichtstbijzijnde server, wat natuurlijk een snellere laadtijd oplevert. 

Bent u klaar voor de mobiele revolutie?

Voorlopig is het nog een verrassing wanneer de Mobile First Index precies haar debuut maakt, maar als u de juiste stappen onderneemt komt het allemaal goed. Wees de eerste, dan plukt u de meeste vruchten. Zorg dus voor: 

  • een functionele desktop en mobiele versie
  • snelle paginasnelheid
  • Structured Data 
  • strategische title tags 
  • natuurlijke links 

Een goede voorbereiding is het halve werk en in de SEO wereld waar de veranderingen elkaar snel opvolgen is het aangewezen een plan te hebben. En dat is geen sinecure als u het zo ook al druk genoeg heeft. Daarom nemen wij graag die taak van u over en helpen u om uw website mobiel(er) te maken. 

Is mijn website klaar voor de Mobile First Index?

Maak mijn website mobiel!