Bel ons op 09 280 02 04Vraag onze brochure aanVraag vrijblijvend een offerte aan

De beste user experience: klant is koning!

Alsof het allemaal nog niet complex genoeg was. Anno 2017 zit iedereen op het internet om zijn of haar product of dienst te verkopen. De concurrentie is groot. En als u niet op de hoogte bent van de laatste Google-updates, dan zit het internet vol valkuilen.

Maar u bent niet alleen. We loodsen u met plezier door het Google mijnenveld van de belangrijkste updates van de laatste paar jaar.

 

Tijdslijn Google updates

 

De beste User Experience: klant is koning

En Google’s klant is de internet gebruiker.  Het is dan ook van het allergrootste belang dat de gebruiker snel vindt wat hij zoekt en dat wat hij zoek ook perfect aan zijn verwachtingen voldoet.  Om die reden voert Google geregeld een aantal updates door om de gebruikservaring (user experience; UX) te verbeteren.

Over het algemeen zijn die updates een aanvulling op hun kern- algoritme.  U hoeft dus niet uw volledige communicatiestrategie om te gooien om up to date te blijven.  U doet er echter goed aan op de hoogte te zijn en, indien nodig, uw eigen updates op uw website door te voeren.  Zo bent u altijd zeker dat uw website een goede ranking heeft in de zoekresultaten.

 

Panda perfect

De Panda-update (gelanceerd in 2011) straft websites met content van lage kwaliteit door hun positie in de zoekresultaten te verlagen.  Onder ‘lage kwaliteit’ verstaat Panda:

  • dubbele content (dubbele pagina’s in uw website)
  • plagiaat (uw content op iemand anders website)
  • ‘thin’ content (onvoldoende unieke inhoud op een pagina; doorgaans pagina’s met weinig woorden, veel advertenties en bijbehorende links, etc. die weinig unieke waarde hebben)
  • user-generated spam (spam van gebruikers, zoals reacties van gebruikers in blogs, of in fora)
  • keyword stuffing (zoekwoorden die te vaak gebruikt worden waardoor oa. onnatuurlijk klinkende titels of zinnen ontstaan)
  • slechte gebruikservaring (door bijvoorbeeld misleidende of foutieve inhoud)

Als u vermoed dat uw website inhoud van lage kwaliteit bevat dan kunt u een audit uitvoeren om deze problemen op te sporen. 

Penguin penalty

De Penguin-update van 2012 richt zijn pijlen op foute link profielen en straft u daar ook voor door uw website te verlagen in de zoekresultaten.  U kunt dat vermijden door geen links toe te laten die komen van sites van lage kwaliteit (met veel spam bijvoorbeeld), of van sites die puur voor SEO link building gemaakt zijn.  Ook links die komen van websites die inhoudelijk niets met uw zaak te maken hebben.  Links waar u voor betaald heeft laat u beter links liggen en ten laatste, links met een over- geoptimaliseerde anchor text zijn geen goede links.

Het is niet altijd mogelijk om alle links continu te controleren en Google zal u ook niet straffen omwille van een of twee slechte links.  U kunt wel bepaalde programma’s gebruiken om uw link profielen te monitoren.  Let daarbij op ongewone pieken en ga bewust om met nieuwe links die u wil toevoegen.  Om een schadelijk link te verwijderen contacteert u de webmaster van de website of gebruikt u Google’s Disavow tool om te laten weten dat Google geen rekening mag houden met desbetreffende link bij zijn link-evaluatie. 

Anchor text

is de zichtbare, klikbare tekst in een hyperlink. Bijvoorbeeld deze link naar de homepage van Webcommunicatie.  Zo’n anchor tekst kan verschillende vormen aannemen, bijvoorbeeld een URL www.mink.be of een exacte match met de titel van een artikel op uw blog.

Pirate be browsing

Zowel op het offline-land als de online-zee is piraterij (het illegaal kopiëren en verspreiden van content) niet toegestaan.  Ook plagiaat mag niet.  De meeste websites die getroffen worden door de Pirate-update (2012) zijn dan ook file sharing websites en torrent sites die zaken zoals films, muziek of boeken gratis ter beschikking stellen.  Kortom, websites die het copyright schenden

 

Helpful Hummingbird

Zo klein een kolibrie is, zo groot is deze aanpassing in het Google algoritme.  Groot en slim.  De Hummingbird-update (2013) interpreteert namelijk de zoekopdrachten en geeft resultaten voor de intentie van de zoekopdracht.  De individuele zoekwoorden blijven wel belangrijk, maar Hummingbird laat de betekenis van het geheel zwaarder doorwegen. 

Wanneer u uw website opbouwt of update let u er best op om niet te hard te focussen op exact-match keywords: breid uw zoekwoord onderzoek uit met synoniemen en long-tail zoekopdrachten.  Het is dan ook belangrijk om ‘keyword stuffing’ te vermijden.  Dat wordt zoals eerder gezegd ook al bestraft door Panda. 

 

Pigeon: niet voor langeafstand

De Pigeon-update (2014) is erop gericht om rekening te houden met de locatie van de surfer en hem relevante lokale zoekresultaten te geven.  Op dit ogenblik geldt deze update enkel voor engelstalige zoekopdrachten. Maar concreet: wie bijvoorbeeld zoekt naar een bepaald merk van kleding, dan zal hij, als het goed is, eerst de website vinden van de voor hem dichtst bijzijnde winkel die dat merk verkoopt. 

Wil u voordeel halen uit de pigeon-update, dan moet uw website goed geoptimaliseerd zijn.  Zo dienen uw adresgegevens consistent te zijn op alle plekken waar uw adres, telefoonnummer en naam van uw zaak voorkomen (denk bijvoorbeeld aan TripAdvisor).  Zorg er ook voor dat uw Google My Business pagina goed ingesteld is. 

Mobile friendly update

Ook wel gekend als Mobilegeddon dat in 2015 gelanceerd werd.  Als uw website sindsdien nog niet mobiel is geworden, maakt u daar best zo snel mogelijk werk van.  U kon het al lezen in Mobile First in 2017: wees er snel bij: meer dan de helft van alle zoekopdrachten gebeurt via een mobiel toestel zoals smartphone of tablet.  Als uw website niet minstens een responsief design heeft dan zal uw website lager in de mobiele zoekresultaten terechtkomen.  Indien u een kleine website heeft, met weinig pagina’s is het echter mogelijk dat u ook mobiel een goede ranking blijft hebben.  Onjuiste viewport configuratie, onleesbare content en het gebruik van plugins kunnen er voor zorgen dat uw website niet mobiel (genoeg) is.

The viewport

is de zichtbare oppervlakte van een webpagina.  De viewport varieert naargelang het toestel waarmee u surft.  Het is dus kleiner op een smartphone dan op een computerscherm. Voor er tablets en smartphones waren, hadden webpagina’s een statisch design en een vaste grootte, ideaal voor een computer scherm.  Met de komst van mobiele toestellen moest het formaat van websites variabel zijn.  Dat is wat de viewport meta tag doet: de website aanpassen aan het scherm van het toestel zonder de website te verkleinen.

RankBrain

De eerste stap naar artificiële intelligentie is gezet.  RankBrain (2015) is een machine learning systeem dat de betekenis achter zoekopdrachten helpt ontcijferen om op die manier betere resultaten te geven.  Kort gezegd gaat RankBrain samenvatten waar elke pagina op uw website over gaat, op basis van een aantal klassieke SEO factoren (links, zoekwoorden, etc).  Dat combineert het dan met zoekopdracht specifieke factoren (betekenis, intentie, etc.).

Op die manier krijgt u de zoekresultaten in volgorde van relevantie.  Zorg er dan ook voor dat de user experience tip top in orde is op uw website.   Kort gezegd gaat RankBrain samenvatten waar elke pagina op uw website over gaat, op basis van een aantal klassieke SEO factoren (links, zoekwoorden, etc).  Dat combineert het dan met zoekopdracht specifieke factoren (betekenis, intentie, etc.).  Op die manier krijgt u de zoekresultaten in volgorde van relevantie.  Zorg er dan ook voor dat de user experience tip top in orde is op uw website. 

 

Possum

De Possum-update (2016) sluit thematisch aan bij de Pigeon-update, maar Possum focust nog meer op het adres van uw zaak.  Dat is nadelig indien u een adres deelt met een andere zaak of als de meeste van uw klanten niet in uw buurt wonen.  Met deze update geeft Google meer gevarieerde resultaten afhankelijk van de fysieke locatie van degene die de zoekopdracht uitvoert.

Good guy Fred

De nieuwste onder de updates is de Fred-update (maart 2017).  Officieel pakt Fred enkel de websites aan die in strijd zijn met de webmaster guidelines van Google.  In de praktijk is echter gebleken dat het voornamelijk content websites zijn met artikels van lage kwaliteit.  Artikels die eenzijdig gericht zijn op het genereren van advertentie of geaffilieerde inkomsten (affiliate revenue).  U hoeft zich echter geen zorgen te maken als uw content van hoge kwaliteit is en u ook advertenties of geaffilieerde links op uw website heeft.  Fred bestrijd niet de advertenties op zich, maar wel de slechte user experience die volgt uit lage kwaliteit content die enkel dient om inkomsten te genereren.

Affiliate revenue

is het inkomen gegenereerd door links van partners op uw website.  In het affiliate revenue model bestaan er verschillende betaalmethoden.  Zo betaalt uw partner u bijvoorbeeld per klik (PPC), per impressie (PPI), per lead (PPL) of per verkoop (PPS).  Dit model is een win-win voor zowel uzelf als de partner wiens links u toelaat op uw website.

De partner betaalt u iedere keer hij/zij via de link op uw site een potentiële klant verkrijgt. 

Voorkom een slechte User Experience

U leest het: Google doet er alles aan om websites er uit te filteren die geen goede user experience garanderen.  Vandaag betekent dat dat u moet investeren in content van hoge kwaliteit voor uw website. De gebruiker wil alle informatie beschikbaar alvorens hij/zij overgaat tot een aankoop.  Als u degene bent die die informatie verschaft dan mag u rekenen op de goodwill van de potentiële klant.  Hij of zij zal dan eerder geneigd zijn bij u tot aankoop over te gaan.